STATUT Zielonogórskiego Klubu Sportowego
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Zielonogórski Klub Sportowy zwany dalej w skrócie Klubem jest stowarzyszeniem kultury Fizycznej zarejestrowanym i posiada osobowość prawną.
Klub jest wielosekcyjny, a zasady współpracy sekcji określa wewnętrzny regulamin uchwalony przez Zarząd Klubu.
1.Terenem działania klubu jest obszar całego kraju.
2. Siedzibą władz Klubu jest miejscowość Drzonków koło Zielonej Góry.
Klub może być członkiem wojewódzkich i centralnych związków i organizacji sportowych.
Klub używa pieczęci, odznak , barwy i emblematu według wzorów zatwierdzonych przez właściwe organy.
Klub prowadzi działalność gospodarczo-usługową zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.
1. Klub prowadzi placówkę niepubliczną o nazwie „Internat Sportowy” w Drzonkowie ul. Olimpijska 20, 66-004 Racula oraz Ośrodek Szkolenia Sportowego Młodzieży.
2. Statut internatu sportowego nadaje, zatwierdza i wprowadza zmiany Zarząd Klubu.
1. Główny patronat sprawuje podmiot, z którym Zarząd wiąże prawomocna umowa, z prawem do używania nazwy podmiotu w nazwie Klubu.
2. Poszczególne sekcje Klubu mogą korzystać z pomocy sponsoringu innych organizacji zgodnie z podpisanymi przez Zarząd Klubu umowami, uzyskując tym samym możliwość używania nazwy sponsora w nazwie sekcji klubu.
Rozdział II
Cel i przedmiot działania
Celem działalności Klubu jest rozwój pięcioboju nowoczesnego, tenisa stołowego i jeździectwa oraz innych dyscyplin Sportu, populrazyzacja sportu wśród dzieci i młodzieży oraz upowszechnianie różnych form sportowo-rekreacyjnych na rzecz społeczeństwa ze szczególnym uwzględnieniem organizacji patronackich.
Klub realizuje swoje cele poprzez:
1. organizowanie szkolenia swoich członków i uczestników w formie treningów sportowych, zgrupowań i konsultacji,
2. uczestnictwa w zawodach sportowych,
3. poprzez zatrudnianie kadry instruktorsko-trenerskiej i administracyjnej,
4. udostępnienie im posiadanego sprzętu i obiektów sportowych osobom wymienionym w punktach 1-3,
5. prowadzenie internatu sportowego dla młodzieży szczególnie uzdolnionej sportowo,
Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 11
Członkowie Klubu dzielą się na:
– zwyczajnych,
– uczestników,
– wspierających,
– honorowych.
1. Członkiem zwyczajnym może być pełnoletnia osoba fizyczna, która złoży deklarację o wstąpieniu do Klubu i zobowiązaniu się do wypłaty wpisowego, regularnego opłacania składek członkowskich oraz przestrzegania statutu Klubu.
2. Przyjmowanie i skreślanie z listy członków zwyczajnych następuje na podstawie uchwały Zarządu Klubu.
1. Uczestnikiem może być osoba niepełnoletnia, po uzyskaniu pisemnej zgody rodziców lub opiekunów prawnych, a uczniowie dodatkowo zezwolenia władz szkolnych.
2. Przyjmowanie i skreślanie z listy uczestników następuje na podstawie uchwały Zarządu Klubu.
1. Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna popierająca cele statutowe Klubu, która zadeklaruje stosowną formę pomocy materialnej.
2. Przyjmowanie i skreślanie z listy członków wspierających następuje na podstawie uchwały Zarządu Klubu.
1. Członkiem honorowym może być osoba fizyczna, która położyła szczególne zasługi w urzeczywistnieniu celów Klubu.
2. Nadawanie godności członka honorowego następuje uchwałą Walnego Zgromadzenia na wniosek Zarządu Klubu.
Członkowie wspierający i honorowi mają prawa członków zwyczajnych z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego.
Członkowie zwyczajni mają:
1) czynne i bierne prawo wyborcze do władz Klubu, z zastrzeżeniem § 23 ust. 1 pkt 1;
2) prawo korzystania z pomocy materialnej w formie:
– zapomogi w wypadku wybitnych wyników sportowych lub zdarzeń losowych;
– dożywiania i zakwaterowania częściowo lub całkowicie bezpłatnego w oparciu o regulamin klubowy;
– korzystanie z obiektów, urządzeń i sprzętu sportowego;
– udziału w treningach, zawodach, zgrupowaniach;
3) składanie wniosków władzom Klubu dotyczących jego działalności.
1) Uczestnicy mają prawo korzystania z pomocy materialnej w formie:
– zapomogi finansowej w wypadku wybitnych wyników sportowych lub zdarzeń losowych;
– dożywiania i zakwaterowania częściowego lub całkowicie bezpłatnego w oparciu o regulamin klubowy;
– korzystanie z obiektów, urządzeń i sprzętu sportowego;
– udziału w treningach, zawodach, zgrupowaniach;
2) Ponadto mają prawa członków zwyczajnych z ograniczeniami wynikającymi z art. 3 ustęp 2 i 3 ustawy o stowarzyszeniach.
1. Członkowie zwyczajni, spierający i honorowi są zobowiązani:
1) aktywnie uczestniczyć w realizacji celu Klubu
2) przestrzegać postanowień statutu, uchwał, regulaminów i zarządzeń władz Klubu.
2. Ponadto członkowie zwyczajni są zobowiązani opłacać składkę członkowską, a członkowie wspierający wywiązywać się z innych form zadeklarowanych świadczeń.
3. Uczestnicy są zobowiązani:
– przestrzegać statutu Klubu;
– regularnie uczestniczyć w treningach i zawodach sportowych;
– opłacać składki;
– dążyć do osiągnięcia jak najlepszych wyników sportowych ( regulamin sekcji – normy wynikowe);
– przestrzegać uchwał i regulaminu Klubu.
1. Członkowstwo ustaje wskutek:
1) dobrowolnego ustąpienia zgłoszonego na piśmie;
2) skreślenia z listy członków na mocy Uchwały Zarządu Klubu z powodu:
– zalegania z opłatą składek członkowskich przez okres 6 miesięcy:
– nieprzestrzegania obowiązków wynikających z § 19:
2. Od Uchwały Zarządu Klubu o skreśleniu zainteresowanemu członkowi przysługuje prawo odwołania do Walnego Zebrania Członków w terminie 14 dni od daty otrzymania uchwały.
Rozdział IV
Wyróżnienia i kary
§ 21
Za wzorowe wykonywanie swoich obowiązków oraz aktywny udział w realizacji zadań, członkowie Klubu mogą otrzymywać następujące wyróżnienia:
1. pochwałę ustną,
2. pochwałę pisemną,
3. dyplom,
4. upominek rzeczowy,
5. nagrodę pieniężną,
6. lub inne określone regulaminem Klubu.
§ 22
Za uchybienia naruszające postanowienia statutu, uchwał, regulaminów i zarządzeń władz Klubu mogą być nakładane na członków następujące kary:
1. upomnienie ustne,
2. upomnienie pisemne,
3. ostrzeżenie,
4. nagana,
5. zawieszenie w prawach członka na czas określony,
6. skreślenie z listy członków,
7. lub inne określone regulaminem Klubu.
Rozdział V
Władze Klubu
§ 23
1. Władzami klubu są:
1) Walne Zebranie Członków lub zastąpione Walnym Zebraniem Delegatów gdy liczba członków Klubu przekroczy 100 osób. Delegaci na Walne Zebranie Delegatów wybierani są w sekcjach i grupach członkowskich nie zrzeszonych w sekcjach w stosunku 1:3 – kadencja trwa 4 lata.
2) Zarząd,
3) Komisja Rewizyjna,
4) Sąd Koleżeński,
2. Kadencja władz Klubu trwa 4 lata. Jeżeli kadencja kończy się w roku przedolimpijskim jest przedłużana do końca roku kalendarzowego, w którym odbyła się olimpiada.
1. Najważniejszą władzą Klubu jest Walne Zebranie Członków.
2. Walne Zebranie Członków może być zwyczajne i nadzwyczajne.
3. Zwyczajne Walne Zebranie Członków zwoływane jest przez Zarząd Klubu raz na rok.
4. O terminie Walnego Zebrania Członków wraz z proponowanym tematem obrad, zarząd Klubu zawiadamia członków, co najmniej 14 dni przed terminem rozpoczęcia zebrania.
1. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków jest zwoływane przez Zarząd Klubu:
1) z inicjatywy Zarządu,
2) na pisemny wiosek Komisji Rewizyjnej,
3) na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków.
2. Zarząd Klubu zwołuje Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków w terminie 1 miesiąca od dnia otrzymania wniosku lub podjęcia uchwały, na zasadach określonych w § 24 ust. 4.
W Walnym Zebraniu Członków uczestniczą:
1) z głosem stanowiącym – członkowie Klubu uprawnieni do głosowania
2) z głosem doradczym – zaproszeni goście.
Uchwały Walnego Zebrania Członków podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków w pierwszym terminie, a w drugim – bez względu na liczbę obecnych członków, jeżeli postanowienia statutu nie stanowią inaczej.
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
1) uchwalanie programu działalności Klubu oraz wytycznych do bieżącej działalności,
2) rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego,
3) udzielanie absolutorium Zarządowi,
4) podejmowanie uchwał w sprawach przedstawionych przez Zarząd, Komisję Rewizyjną, Sąd Koleżeński i członków Klubu,
5) wybór Zarządu lub Prezesa i Zarządu, Komisji Rewizyjnej, Sądu Koleżeńskiego,
6) nadawanie godności członkom honorowym,
7) uchwalanie Statutu,
8) podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Klubu,
9) podejmowanie innych uchwał, które wymagają decyzji Walnego Zebrania Członków,
10) podejmowanie uchwał w sprawie nabywania, obciążania i zbywania majątku nieruchomego.
§ 29
1. Zarząd jest wieloosobowy i składa się z liczby od 5-ciu do 9-ciu członków.
2. Zarząd może w miejsce członka ustępującego uzupełnić skład w liczbie nieprzekraczającej 1/3 ustalonego Zarządu.
1. Posiedzenia Zarządu zwoływane są przez Dyrektora lub Prezesa w miarę potrzeb nie rzadziej jednak niż 2 razy w roku. Zawiadomienie o terminie i proponowanym porządku obrad powinno być dostarczone zainteresowanym nie później niż na 7 dni przed terminem posiedzenia.
2. Dyrektor jest zobowiązany zwołać posiedzenie Zarządu na pisemny wniosek połowy liczby członków Zarządu lub Komisji Rewizyjnej najpóźniej w ciągu 1 m-ca od dnia zgłoszenia wniosku.
3. Uchwały Zarządy podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy liczby osób uprawnionych do głosowania, jeżeli dalsze postanowienia statutu nie stanowią inaczej. W razie równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego (prezesa) lub działającego w jego imieniu zastępcy.
1. Do zakresu działania Zarządu należy w szczególności:
1) realizowanie uchwał Walnego Zebrania Członków,
2) wyłączność w uchwalaniu rocznych planów działalności i budżetu oraz sporządzanie sprawozdań z ich wykonania,
3) podejmowanie decyzji w sprawach majątkowych oraz gospodarowanie funduszem w granicach określonych budżetem,
4) zwoływanie Walnych Zebrań Członków,
5) uchwalanie wewnętrznych regulaminów,
6) powoływanie i rozwiązywanie sekcji sportowych,
7) decydowanie w sprawach wyróżnienia i nakładania kar,
8) reprezentowanie Klubu na zewnątrz,
9) podejmowanie uchwał w sprawach nie należących do właściwości innych władz,
10) powoływanie i odwoływanie Dyrektora Klubu,
11) uchwalanie wysokości składek członkowskich.
1. Organem Kontroli Klubu jest Komisja Rewizyjna.
2. Komisja Rewizyjna składa się 3-5 członków w tym przewodniczącego i sekretarza.
3. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być członkami innych władz Klubu.
4. Komisja Rewizyjna może dokoptować do swego składu nowych członków na miejsce członków ustępujących w liczbie nieprzekraczającej 1/3 ustalonego składu Komisji.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może uczestniczyć w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
Komisja Rewizyjna odbywa swe posiedzenia w miarę potrzeb.
Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy w szczególności:
1) kontrola całokształtu działalności, a zwłaszcza gospodarki finansowej i działalności gospodarczo-usługowej,
2) kontrola opłacania składek członkowskich,
3) składanie sprawozdań na Walnym Zebraniu Członków wraz z oceną działalności i wnioskami dotyczącymi udzielania absolutorium ustępującemu Zarządowi,
4) przedstawienie Zarządowi lub jego Prezydium wniosków w sprawie działalności Klubu.
1. Kontrola całokształtu działalności odbywa się co najmniej raz w roku,
2. Uchwały Komisji Rewizyjnej podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności, co najmniej 3-ch członków Komisji.
1. Sąd Koleżeński składa się z 3-5 członków, w tym z przewodniczącego i zastępcy przewodniczącego.
2. Członkowie Sądu Koleżeńskiego nie mogą być członkami zarządu Klubu i Komisji Rewizyjnej,
3. Sąd Koleżeński może dokoptować do swego składu nowych członków na miejsce członków ustępujących, w liczbie nieprzekraczającej 1/3 ustalonego składu.
Przewodniczący Sadu Koleżeńskiego może uczestniczyć w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
Sąd Koleżeński odbywa swoje posiedzenie w miarę potrzeb.
Do zakresu działania Sądu Koleżeńskiego należy rozpatrywanie i wnioskowanie:
1) w sprawach członków Klubu dotyczących nieprzestrzegania postanowień statutu, regulaminów i zarządzeń władz.
2) sporów powstałych między członkami w sprawach działalności statutowej.
Sąd Koleżeński może wnioskować do Zarządu o nałożenie kar określonych w rozdziale IV.
1. Od Uchwały Zarządu w sprawach nałożonej kary przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Członków w terminie 14 dni od otrzymania uchwały,
2. Uchwała Walnego Zebrania jest ostateczna.
Rozdział VI
Sekcje sportowe
§ 43
1. Sekcje sportowe są jednostkami organizacyjnymi Klubu, grupują członków, których łączy wspólne zainteresowanie określoną dyscypliną sportu.
2. Sekcje sportowe powołuje i rozwiązuje Zarząd.
3. Sekcjami sportowymi kierują ich kierownicy na podstawie regulaminu i kompetencji zatwierdzonych przez Zarząd.
Rozdział VII
Samorząd Zawodniczy
§ 44
1. Samorząd Zawodniczy jest organem opiniodawczo-doradczym władz Klubu, składa się z 3 osób wybieranych spośród zawodników aktualnie reprezentujących barwy Klubu i działający na podstawie regulaminu zatwierdzonego przez Zarząd Klubu.
2. Może uczestniczyć w zebraniach Zarządu Klubu.
§ 45 Do zadań Samorządu Zawodniczego należy w szczególności:
1) współpraca z Zarządem w zakresie spraw szkolenia, działalności wychowawczej i kulturalnej,
2) opiniowanie wniosków w sprawie nagród, nakładania kar i pomocy bytowej dla zawodników.
Rozdział VIII
Rada Trenerów
§ 46
1. W Klubie działa Rada Trenerów, która jest organem opiniodawczym władz Klubu w sprawach sportowych.
2. Rada Trenerów składa się z 3-ch trenerów, wybranych spośród trenerów sekcji działających w Klubie i działa na podstawie regulaminu ustalonego przez Zarząd.
3. Kadencja Rady Trenerów trwa 4 lata.
4. Przewodniczący Rady Trenerów może uczestniczyć w zebraniu Zarządu w części dotyczącej spraw sportowych.
Do zadań Rady Trenerów należy w szczególności:
1) wnioskowanie w sprawie nagród, udzielanie pomocy socjalno-bytowej dla szkoleniowców i zawodników, wyróżnień i kar,
2) współpraca z Zarządem w zakresie spraw szkoleniowych.
Rozdział IX
Majątek Klubu
§ 48
1. Majątek stanowią ruchomości, nieruchomości i fundusze.
2. Na fundusze składają się:
1) wpływy ze składek członkowskich,
2) wpływy z działalności statutowej (bilety, imprezy, reklama) i gospodarczej (usługi, handel) – zgodnie z obowiązującymi przepisami,
3) wpływy od sponsorów,
4) świadczeń członków wspierających,
5) dotacji,
6) świadczeń społeczeństwa (darowizny, spadki),
3. Podstawą działalności finansowej jest ustalony przez Zarząd budżet.
Majątek Klubu może być używany wyłącznie na cele statutowe.
Przyjmowanie zapisów oraz darowizn, nabywanie i zbywanie majątku ruchomego należy do Zarządu.
1. Oświadczenia w sprawach majątkowych składają Prezes i V-ce Prezes lub 2-ch upoważnionych członków Zarządu.
2. Do ważności oświadczenia woli wymagane jest współdziałanie, co najmniej dwóch upoważnionych członków Zarządu.
Rozdział X
Zmiana statutu i rozwiązanie Klubu
§ 53
1. Uchwały w sprawie zmiany statusu, rozwiązania Klubu podejmuje Walne Zebranie Członków, większością, co najmniej 2/3 członków przy obecności, co najmniej połowy liczby członków uprawnionych do głosowania.
2. W razie podjęcia uchwały o rozwiązaniu, Walne Zebranie Członków określi cel, na jaki przeznaczony zostanie majątek i powała komisję likwidacyjną.
Rozdział XI
Przepisy końcowe
§ 53
1. Ukonstytuowanie nowo wybranych władz powinno nastąpić niezwłocznie po wyborach.
2. Władze, których kadencja się skończyła działają do chwili ukonstytuowania się nowych władz, którym są zobowiązane przekazać (agendy), majątek i wszelkie inne dokumenty w formie protokolarnej.